0

مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی

دسته بندی ها : آخرین مطالب, افزایش اعتماد به نفس, مقالات ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ کامران گنجی

مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی مسیر عصبی مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی

[gap height=”30″]

در این نوشته می خواهم در مورد اینکه مشکل اصلی خجالت و کمرویی، یا به صورت دقیق تر، ریشه خجالت و کمرویی از کجا نشأت می گیرد و اینکه چطوری می توانیم مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی برای خودمان درست کنیم، با شما عزیزان صحبت کنم.

[divide icon=”circle” margin_top=”30″ margin_bottom=”30″ width=”medium”]

ریشه خجالت و کمرویی

[gap height=”30″]

یک رویدادی رخ می دهد و ما توسط حواس ۵ گانه خودمان آن را دریافت می کنیم؛ مثلاً

بینایی: با یک فرد غیر همجنس روبه رو می شویم

بویایی: بوی خوش یا بدی در جمع به مشام مان می رسد

شنوایی: کسی از ما انتقاد یا تعریف می کند

چشایی: در مهمانی یا مجلسی غذایی را میل می کنیم

لامسه: فرد نامحرمی که قصد دارد بعنوان سلام کردن با ما دست بدهد (چه فامیل و چه دوست یا غریبه)

در مغز ما یک اطاق بایگانی وجود دارد که شامل باورها، تجربه ها، آموزش ها، عکس العمل ها و به صورت خلاصه، تمام زندگی ما در آنجا ذخیره می شود و وقتی چنین رویدادی رخ می دهد، مغز ما شروع به جستجو می کند که در قبال هر کدام از این رویدادها چه پاسخی را باید نشان دهد. و زمانی که عکس العمل را یافت، به جعبه پاسخ هدایت می کند.

[gap height=”30″]

جعبه پاسخ ما حاوی سه نوع واکنش است:

[gap height=”30″]

واکنش درست: که ارتباطات را قوی تر می کند و تعامل مان را با دیگران بهتر می کند. مثلاً من به شما می گویم سلام و شما در جواب پاسخ می دهید سلام.

واکنش غلط: که ارتباطات ما را با دیگران ضعیف تر می کند و گاهی اوقات جنبه تخریب روابط را نیز دارد. مثلاً من مجدداً به شما می گویم سلام و شما درجواب پاسخ می دهید سلام و زهر مار.

واکنش خجولی: که ارتباطات ما را با دیگران ضعیف تر می کند اما مثل واکنش غلط نیست که رفتار نامناسب از خود بروز دهد. مثلاً:

در یک مهمانی شرکت می کنیم و یکی از افراد در جمع از ما می خواهد که برای آنها آواز بخوانیم و چون با جستجو در قسمت بایگانی مغز، عکس العمل مناسب را نمی یابد، یا سکوت می کند و یا به شکلی که نشانه های افراد خجالتی است مثل خشک شدن آب دهان، لرزیدن صدا، هُل شدن و.. آن را اجرا می کند و دچار احساس ناراحتی از خود می شود.

فرد خجالتی چون چنین عکس العمل مناسبی را قبلاً تجربه نکرده و همانطور که ذکر کردیم، واکنش های ما به بانک اطلاعاتی موجود در بایگانی مغز متصل است و زمانی که در قسمت بایگانی مغزش چنین فایلی موجود نیست، نمی تواند به خوبی واکنش صحیحی را از خود نشان دهد. البته ممکن است که قبلاً چنین شخصی در جمع دوستان یا برای خودش در حمام خوانده باشد ولی چون تجربه خواندن در جمع را ندارد، دچار خجالت و کمرویی می شود.

[gap height=”30″]

[box type=”custom” color=”#000000″ bg=”#60e800″ radius=”10″ border=”#0d9e00″]

واکنش های ما به بانک اطلاعاتی موجود در بایگانی مغز متصل است

[/box]

[gap height=”30″]

پس مشخص شد که فرد خجالتی چون در قسمت بانک اطلاعاتی بایگانی مغزش، بعضی از فایل ها موجود نیست، عکس العمل مناسبی از خودش بروز نمی دهد و دچار خجالت و کمرویی می شود.

در نتیجه کار ما این است که بگردیم و ببینم که در چه موقعیت هایی فایل نداریم و یا اینکه فایل مان معیوب است و پس از آن فایل درست را با تمرین و تکرار اضافه یا جایگزین فایل معیوب کنیم.

در اینجا سوالی پیش می آید که: ما عکس العمل مناسب را می دانیم ولی وقتی در موقعیت قرار می گیریم، نمی توانیم به خوبی آن را اجرا کنیم؟

 جواب این سوال در ادامه این مقاله با عنوان ساخت مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی نهفته است.

[divide icon=”circle” margin_top=”30″ margin_bottom=”30″ width=”medium”]

ساخت مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی

[gap height=”30″]

برای دریافت این ویدئو روی اینجا کلیک نمائید.

[gap height=”30″]

تحقیقات بسیار زیادی برای تبدیل شدن یک رفتار جدید به عادت انجام گرفته است که دانشمندان برای آن سه مرحله را در نظر گرفته اند که یک رفتار چگونه از قسمت خودآگاه مغز ما به قسمت ناخودآگاه یا اصطلاحاً عادت تبدیل می شود:

مرحله اول: مرحله تئوری یا دانش که اطلاعاتی در زمینه آن رفتار جدید، تاثیرش و نحوه اجرا را بدست می آوریم.

دوم: تمرین کردن

سوم: مداومت کردن روی آن رفتار جدید به مدت حداقل ۲۱ روز

ما یک مهارت مثل دوچرخه سواری را چگونه یاد می گیریم؟

در ابتدا ما آموزش می بینیم که چطور سوار دوچرخه شویم، چطور رکاب بزنیم، چطور کنترل فرمان را بدست بگیریم و..

سپس شروع می کنیم به تمرین کردن ولی در ابتدا ممکن است که زمین بخوریم و مجدداً سوار دوچرخه شویم و ادامه دهیم.

اما پس از مدتی تمرین درست انجام دادن، آن مهارت برای ما تبدیل به عادت می شود و به صورت ناخودآگاه همه چیز را کنترل می کنیم و بعضی اوقات ممکن است که حرکات آکروباتیک نیز به آن اضافه کنیم.

مغز ما به شکلی طراحی شده که می خواهد هر چیزی را به عادت تبدیل کند تا انرژی کمتری مصرف کند، و ما هر چیزی زیاد تمرین کنیم به عادت تبدیل می شود و انرژی کمتری از ما می گیرد.

از شما می خواهم که به فیلم زیر که در مورد شکل گیری میسر عصبی می باشد، نگاهی بیاندازید:

[gap height=”30″]

[gap height=”30″]

همانطور که مشاهده نمودید، بین ۲ سلول مغزی فاصله ای بسیار کم وجود دارد اما برای اینکه یک نورون بخواهد از یکی از آن سلول های مغزی به سلول روبرویی منتقل شود، فشار زیادی را متحمل می شود و می بایست که مسیری دقیق را انتخاب کند که راحت تر این انتقال صورت بگیرد. هر کدام از آن نورون ها می تواند یک مهارت باشد که در ابتدا فشار زیادی را برای تبدیل به عادت شدن آن باید تحمل کنیم. اما زمانی که این انتقال نورون مکرر اتفاق بیافتد، جابجایی راحت تر و سریعتر انجام می گیرد تا جایی که تبدیل به یک مسیر ساده می گردد.

مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی نیز به همین صورت است که ابتدا ممکن است که سختی بکشیم و مهارت هایی را آموزش ببینیم اما مدتی که آن مهارت مربوطه را درست تمرین کنیم تبدیل به عادت می شود.

[gap height=”30″]

مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی مسیر عصبی مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی                                                    2

[gap height=”30″]

البته گاهی اوقات بعضی از مسیرهای عصبی به سختی شکل می گیرد، آنجایی که مثلاً ۲۰ تا ۳۰ سال مسیری را به اشتباه رفته باشیم و مهارتی را به اشتباه عادت کرده باشیم که در این صورت زمان بیشتری را می طلبد که آن عادت اشتباه را از بین برده و عادت صحیح جدید را جایگزین آن کنیم.

اگر در این مسیر دچار سختی شُدید، اصلاً نگران نباشید؛ چرا که دارید کار مهمی انجام می دهید و آن ساخت مسیر عصبی برای غلبه بر خجالت و کمرویی است. پس خودتان را باور داشته باشید که می خواهیم تغییرات فوق العاده ای را با هم رقم بزنیم.

کامران گنجی
کامران گنجی

من کامران گنجی هستم ، مربی و مدرس دوره‌های افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر خجالت و کمرویی و در این وبسایت قصد دارم جدید‌ترین و به روز ترین مباحث آموزش مهارت‌های افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر خجالت و کمرویی را با شما به اشتراک بگذارم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. ممنونم استاد عزیز . واقعا مقاله تون عالیه. از وقتی که مقاله شما رو خوندم ، سعی کردم که مسیر عصبی رفع خجولی رو برای خودم بسازم.

    • ممنونم از نظر شما و خوشحالم که مفیده بوده…

  2. بازتاب: ریشه خجالت و کمرویی

  3. از این دیدگاه به ایجاد رفتار جدید نگاه نکرده بودم. جالب بود

  4. آزاده گفته :
    ۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷

    سلام ،تمام ویژگی های افراد خجالتی رو دارم و بابت این موضوع خیلی تاوان پس دادم.ممنون از راهنمایی های شما.حتما به کار می بندم و نتیجه را بعد از ۲۱ روز به شما اطلاع میدم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :