ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری

ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری
ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری
ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری

در مقاله قبلی با عنوان مسیر عصبی برای رفع خجولی گری به این موضوع پرداختیم که فرد خجول چون در قسمت بانک اطلاعاتی بایگانی مغزش، بعضی از فایل ها موجود نیست، عکس العمل مناسبی از خودش بروز نمی دهد و دچار خجولی گری می شود و پس از آن به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم که از خجولی گری، رهایی یابیم، می بایست که مسیر عصبی صحیح برای خود بسازیم. اما در این مقاله و مقاله بعدی قصد دارم ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

راه های مختلفی برای ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری وجود دارد اما من در این مقاله به ۲ نمونه از آنها اشاره می کنم:

تیز حسی و پیدا کردن الگوهای رفتاری و کلامی در دیگران

منظور از تیزحسی این است که نسبت به حواس ۵ گانه، سریع تر واکنش نشان بدهیم که البته اولین واکنش، فهم درست ماجرا می باشد.

ما می توانیم الگوهای رفتاری و کلامی در دیگران را  از ۴ حالت دریافت کنیم:

حالت اول – افرادی که رفتار خوبی دارند یا به خوبی صحبت می کنند: که در این حالت می توانیم از تمام رفتارها و صحبت های او برای خودمان استفاده کنیم. مثل: شیوایی بیان، انتخاب کلمات، زبان بدن، نحوه برخود با دیگران، پیکربندی صحبت و..

حالت دوم – افرادی که رفتار یا گفتار صحیحی ندارند: این قسمت من را به یاد پند لقمان حکیم می اندازد که از او پرسیدند: ادب از که آموختی  و او نیز در پاسخ گفت: از بی ادبان.

در این حالت نیز از تمام رفتار و صحبت های چنین شخصی می توانیم یاد بگیریم که چگونه رفتار نکنیم و چگونه صحبت نکنیم! مثلاً: چطوری خسته کننده صحبت نکنیم، نگاه چشمی نامناسب، پریدن در میان صحبت دیگران، خوب گوش ندادن به صحبت دیگران و..

حالت سوم – رفتار یا کلام خاصی را می بینیم یا می شنویم: جایی که نمی دانیم رفتار یا کلام شخصی صحیح است یا خیر و حالت خاص دارد، باز می توانیم یاد بگیریم. مثلاً: بعضی از آقایان در میهمانی ها یا در فضای بیرون از خانه، همسرشان را با نام خانوادگی خودشان صدا می زنند؛ در این موقعیت توجه مان جلب می شود و باعث می شود که اطلاعاتمان را در این موضوع بالا ببریم و پیدا کنیم که در چه شرایطی چنین رفتاری مطلوب است؟

پس در این حالت خوب یا بد بودن رفتار یا صحبتی را نمی دانیم و لازم است که بررسی انجام دهیم.

حالت چهارم – افرادی که معمولی هستند: سخت ترین قسمت مربوط به این حالت است چون ما معمولاً به چیزهای غیرمعمولی و متفاوت بیشتر توجه می کنیم و چیزهایی که معمولی هستند خیلی کم به چشم ما می آیند. مثلاً زمانی که در یک میهمانی همه داریم فیلم می بینیم، این یک حالت معمولی است ولی اگر یک نفر وسط فیلم دیدن شروع کند به تخمه شکستن، توجه همه به او جلب می شود؛ چون یک کار متفاوتی انجام داده است.

ما به چیزهای معمولی خیلی کم پیش می آید که توجه کنیم:

  • در چراغ راهنمایی و رانندگی رنگ سبز بالاست یا رنگ قرمز؟
  • تعداد دکمه لباس های شما چند تاست؟
  • تعداد سوراخ های کمربند شما چندتاست؟
  • نحوه قرارگیری عدد های روی کنترل تلویزیون از بالا به پائین است یا بالعکس؟
  • و…

خُب حالا ما قرار است از افراد معمولی چه چیزی را یاد بگیریم؟ ما در این حالت می خواهیم یاد بگیریم که چه کارهایی باعث عادی بودن می شود تا ما آنها را انجام ندهیم و متفاوت باشیم.

[box type=”custom” color=”#000000″ bg=”#77f700″ radius=”10″ border=”#169300″]

پس ما در این تمرین می توانیم از هر کسی، چیزی یاد بگیریم؛ فقط کافیست تیزحس باشیم.

[/box]

تکنیک اگه جاش بودم

در این تکنیک رفتار و گفتار افراد را در موقعیت های مختلف مثل کافی شاپ، رستوران، پارک، یا در هرجایی که افراد دور هم جمع می شوند؛ در نظر می گیریم و تحلیل می کنیم که چگونه رفتار می کنند و بعد خودمان را در موقعیت طرف مقابل فرض می کنیم و می گوییم که اگه من جاش بودم چه کاری یا حرفی را می زدم.

مثلاً: در خیابان مشغول قدم زدن هستید که ناگهان در فاصله ۱۰۰ قدمی خود می بینید که صدا و سیما مشغول مصاحبه با افراد درباره موضوع خاصی می باشد، جلوتر که می آئید، سوالات مجری و پاسخ های کسی را که مشغول مصاحبه است را می شوید، اینجاست که تکنیک اگه جاش بودم را لازم است در ذهن خود فعال کنید و با خود بگوئید که اگر از من چنین سوالی می شد چه پاسخی می دادم.

یا اینکه دو نفر از دوستان تان را می بینید که یکی از دیگری پولی را به عنوان قرض می خواهد بگیرید یا کلاً درخواستی از دیگری دارد، در این موقعیت است که تکنیک اگه جاش بودم را لازم است در ذهن خود فعال کنید و با خود بگوئید که اگر از من درخواستی داشتند چطوری باید پاسخ  بدهم و یا اگر من خواستم پول قرض بگیرم، چطوری درخواستم را باید مطرح کنم که کمتر احتمال رد شدن داشته باشد (البته در مقالات آینده نحوه صحیح درخواست از دیگران آموزش داده می شود تا کمتر احتمال رد درخواست ما را به همراه داشته باشد).

درصد خوانش متن

1 دیدگاه در “ساخت سریع تر مسیر عصبی صحیح رفع خجولی گری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد نمایید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد