چگونه کم حرف نباشیم – تائید طلبی

راهکارهای رفع مشکل کم حرفی افراد درجمع 2

چگونه کم حرف نباشیم - تائید طلبی

چگونه کم حرف نباشیم – تائید طلبی

در نوشته قبلی به دو مورد از راهکارهای چگونه کم حرف نباشیم – خودگویی اشاره ای داشتیم و در این نوشته به دو مورد دیگر از این تصورات ذهنی اشتباه می پردازیم.

چگونه کم حرف نباشیم – اشتباهات متداول

بعضی از افراد برای برقرار کردن ارتباط با افراد دچار تصورات ذهنی اشتباهی می شوند. مثلاً:

  • همه من را باید دوست داشته باشند

  • باید همیشه اثر خوبی در دیگران بگذارم

  • همیشه باید باهوش، جذاب، و بامزه به نظر برسم

  • همیشه باید کارم را عالی انجام دهم

جملاتی که حاوی «باید»، «همیشه» و «هرگز» است، اغلب، نشانه تفکر همه یا هیچ است. تفکر همه یا هیچ مفرط یکی از نشانه های کمال جویی فرد می باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که حتی بزرگترین افراد هم، که بعنوان انسان های شریف و خوب شهره هستند، مخالف دارند. نمونه های بزرگ آن را در اسطوره های دینی خودمان می بینیم که با آنها مخالفت شده است؛ پس بنابراین همیشه نمی شود نظر همه را جلب کرد و ما می بایست کاری را که فکر می کنیم درست است را انجام دهیم.

جذابیت هم برای هر کسی معنی خاصی را می دهد، حتی جذاب ترین افراد وقتی در جمع های مختلف قرار می گیرند، اصلاً جذاب نیستند! پس بهترین کار این است که ما برای خودمان مشخص کنیم که برای چه قشر افرادی و یا در چه ارتباطاتی می خواهیم جذاب باشیم، چرا که مسلماً من نمی توانم برای یک فرد قاتل یا تبهکار جذاب باشم و از دیدگاه او شاید فردی مسخره به حساب بیایم.

خیلی از ویژگی هایی که «محمد» را برای «علی» دلنشین، دوست داشتنی، و جذاب می کند، همان ویژگی هایی ست که «محمد» را از چشم «رضا» می اندازد. اگر این مطلب صحت نداشت، همه در انتخابات به فرد واحدی رأی می دادیم. همچنین، همه می خواستیم با یک فرد واحدی ازدواج کنیم، فیلم واحدی ببینیم، و دوستان واحدی داشته باشیم. در حقیقت، مجذوب افراد، مکان ها، و فعالیت های متفاوتی می شویم. یکی از نتایجی که می توان از مطالب اخیر گرفت آن است که همه من و شما را دوست ندارند بلکه فقط برخی افراد به ما علاقه دارند.

یکی ابزارهای غلبه بر تفکر همه یا هیچ، رضایت دادن است. چنانچه تصور می کنید زیاد پایین آوردن معیارهایتان خطرناک است، شاید اشکالی نداشته باشد که آنها را کمی پایین آورید.

برای مثال: اگر تلاش های شما برای فعال ترین شخص بودن درمحل کارتان باعث مشکل در زندگی شخصی و خانوادگی تان می شود، شاید بتوانید رضایت دهید که جزو پنج فرد فعال محل کار خود باشید و وقت بیشتری را در کنار خانواده تان بگذرانید.

چگونه کم حرف نباشیم – تائید طلبی

گاهی اوقات ما کارهایی را انجام می دهیم که تائید دیگران را بدست آوریم، مثلاً یکی از دوستانم در طی سال از لباس های متنوعی استفاده می کند و تا این قسمت مشکلی نیست اما عادت دارد که سراغ افراد برود تا نسبت به زیبایی آن اذعان کنند یا همان طور که ذکر شد به دنبال تائید طلبی از دیگران است و یا خیلی از خانم هایی که با آرایش فراوان به دنبال جلب نظر دیگران هستند و البته نظرشان توسط دیگران جلب می شود ولی این دیگران چه افرادی هستند؟ به نظر که جواب کاملاً روشنه. اما فکر نمی کنم جامعه ی هدفی ما به دنبال تائید گرفتن آنها هستیم با آنهایی که تائیدمان می کنند برابر باشد.

بعضی افراد به بهانه خنداندن دیگران به مسخره کردن خود می پردازند و در اصل به دنبال تائید طلبی از دیگران هستند که البته دیگران هم شاد می شوند ولی به چه قیمتی؟ چرا که با این کار در بلند مدت تاثیر مخربی بر عزت نفس خود خواهیم گذاشت.

 

اقدامک:

در ذهن خودتان فرد ایده عالی را که مد نظرتان است تصور کنید، حالا یک مهمانی یا یک گفتگو را در نظر بگیرید، به نظرتان او چگونه ارتباط را شروع سپس چگونه هدایت و در نهایت خاتمه می دهد؟ به تمام جزئیات دقت کنید. حال خودتان را در نقش همان فرد تصور کنید که به همان شکل گفتگو را شروع می کنید و بعد با مباحث مختلف مسیر گفتگو را در دست دارید و در پایان گفتگو را به خوبی به انتها می رسانید.

*****

این کار بسیار به شما کمک می کند چرا که مغز ما فرق بین تصور و واقعیت را درک نمی کند. همانطوری که مشغول مطالعه این نوشته ها هستید تصور کنید که یک لواشک ترش را دارید میل می کنید. یا یک لیمو ترش را با چاقو نصف می کنید و مقداری نمک می زنید و سپس نزدیک دهان تان می برید و با فشردن لیمو ترش آب آن را میل می کنید.

آیا بزاق دهان تان جاری نشد؟ قطعاً اگر به خوبی تصور کرده باشید بزاق دهان تان ترشح شده است. پس ذهن ما تفاوت تصور و واقعیات را درک نمی کند و ما با تصویرسازی ذهنی می توانیم «خود آیده آل مان» را مجسم کنیم و در موقعیت های مختلف با موارد مختلف رو به رو شویم.

قطعاً با این کارها تصورات ذهنی شما بهبود می یابد و با تمرین و مداومت ۵۰ درصد مشکل کم حرفی را پشت سر می گذاریم و ۵۰ درصد باقی مانده را در یادگیری مهارت های ارتباطی که در نوشته های بعدی ذکر می شود، تکمیل می کنیم.

درصد خوانش متن

1 دیدگاه در “چگونه کم حرف نباشیم – تائید طلبی

  1. اشتراک ها: عروسک خیمه شب بازی دیگران نباشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد نمایید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد