0

چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت|معرفی کتاب

دسته بندی ها : آخرین مطالب, کتاب درمان خجالت, معرفی کتاب, مقالات ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ کامران گنجی

چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت | معرفی کتاب

چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت|معرفی کتاب

 

سلام عرض می‌کنم خدمت شما دوستان و همراهان عزیز سایت مجموعه تحقیقاتی – آموزشی انتخاب زندگی

امروز می خواهم یکی از کتاب های خوب در زمینه رفع خجالت و کمرویی را خدمتتان معرفی کنم.

کتابی که قصد معرفی آن را دارم، کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت نوشته ریموند دوسن لوران به ترجمه دکتر محمد حسین سروری است.

از این کتاب ترجمه های گوناگونی منتشر شده است که ما در این نوشته به کتاب چاپ شده از موسسه انتشارات نگاه اشاره داریم.

هدف اصلی این کتاب دقیقاً همانطور که در مقدمه مترجم به آن اشاره شده است، معرفی کمرویی به عنوان یک نوع بیماری روانی است که از طریق معالجات اخلاقی و روحی قابل درمان بوده و مهمترین راه علاج آن نیز از طریق تقویت اراده صورت می پذیرد.

مطالعه این کتاب را برای کسانی که از خجالت و کمرو بودن رنج می برند، ضروری می دانم.

 

فصل‌های کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت

 

نویسنده کتاب – ریموند دوسن لوران – این کتاب را به سه فصل اصلی تقسیم می کند:

فصل‌ اول کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت

در فصل اول نویسنده  – ریموند دوسن لوران – ما را با اراده و نقش آن در رفع کمرویی آشنا می سازد که خود این فصل شامل ۷ بخش می باشد:

بخش اول – اراده:

در بخش اول کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت نویسنده  – ریموند دوسن لوران – درباره شخصیت یک فرد با اراده صحبت می کند که کسی است که هدفی منطقی دارد و تا وقتی به آن نرسیده، از حرکت باز نمی ایستد و حتی مشکلات و موانع روانی یا مادی هم به اراده و عزم او لطمه نمی زند و او را از رسیدن به پیشرفتش باز نمی دارد.

در گام بعدی ریموند، تأمل ، تصمیم و سپس اجرا را لازمه ی تحقق اراده معقول معرفی می کند. و در آخر ۳ تمرین برای تربیت اراده را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

بخش دوم – تربیت اراده:

در این بخش نویسنده – ریموند دوسن لوران – اولین شرط موفقیت را هدایت اراده در مسیر درست معرفی می کندو همچنین به این مهم می پردازد که هر کار ارادی منطقی که انجام می دهیم، اراده ما را بیشتر تقویت می کند و هر نوع عقب نشینی نیز اراده مان را تضعیف می کند.

سپس به معرفی تمرینی فوق العاده از یک پزشک سوئیسی می پردازد که ایشان به افراد بی اراده توصیه می کرد که از پیاده روی ارادی بعنوان ورزش استفاده کنند، بیماران مثل لاک پشت به کندی راه می رفتند، هر قدمی که بر می داشتند به خود می گفتند: می خواهم پای راستم را جلو بگذارم، می خواهم پای چپم را جلو بگذارم و هر قدمی با یک عمل ارادی همراه بود.

بدون شک آنها تند راه نمی رفتند ولی بهبود اراده آنها با سرعت پیشرفت می کرد.

بخش سوم – تقویت اراده:

احساس، تأمل و تفکر، افتخار و عشق محرک هایی برای تقویت اراده هستند که ریموند به معرفی آنها در این بخش می پردازد. در ادامه ریموند به نقش مهم تلقین و تجسم در تقویت اراده اشاره می کند.

بخش چهارم – احساسات ضد و نقیض:

ما می توانیم احساسات خودمان را پرورش و افزایش دهیم اما گاهی اوقات با احساساتی در وجودمان برخورد می کنیم که ما را از رسیدن به اهدافمان منع می کند که نویسنده – ریموند دوسن لوران –  آن را احساسات ضد و نقیض معرفی می کند و منبع آن را روح آشفته و روحیه مضطرب که در عمیق ترین نقطه طبیعت سرکوب شده، می داند و برای مبارزه با این احساسات منفی، بهترین سلاح تأمل و تلقین به نفس را لازم می داند.

بخش پنجم – تلاش و مقاومت:

در این قسمت نویسنده – ریموند دوسن لوران – به این می پردازد که پس از گرفتن هر تصمیمی می بایست آن را به مرحله اجرا در آوریم و لازمه ی این عمل تلاش و مقاومت است و بدون تلاش و مقاومت هرگز نمی توانیم اراده مان را تقویت کنیم.

بخش ششم – دست به کار شوید!:

ریموند پس از معرفی اراده و راه های تربیت و تقویت آن و همچنین راه برخورد با موانع در بخش های گذشته، در این بخش به این می پردازد که رفتار هایمان را نسبت به شخصیت خودمان انتخاب کنیم تا نه انتقاد و نه مشکلات و نه احساساتی بودن بتواند ما را از حرکت بازدارد.

بخش هفتم – آخرین توصیه ها و دستورالعمل ها:

لزوم به کار گیری دائم اراده، جایزه قرار دادن برای جهش اراده خود، لزوم انجام تمرین های عنوان شده در فصول گذشته و مزیّت های تربیت اراده؛ مطالبی ست که نویسنده – ریموند دوسن لوران – در این بخش به آن می پردازد.

 

معرفی کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت|معرفی کتاب

 

فصل‌ دوم کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت

در فصل دوم کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت نویسنده – ریموند دوسن لوران – ما را با علت های کمرویی ، عواقب آن و راه های درمان آن آشنا می سازد و شامل ۶ بخش می باشد:

بخش اول – درمان مؤثر و آسان:

در این بخش شخصی که دچار کمرویی است به این شکل تعریف می شود که: کسی که فاقد جرأت است و دچار فلج روانی شده است که این فلج بودن با ایجاد طپش قلب، بر افروختگی صورت و لکنت زبان در فعالیت های بدنی و همچنین با تشویش افکار و اشتباهات زیاد در گفتگوها  در فعالیت های فکری و با ممناعت از ابزار احساسات و فاقد جرأت بودن در فعالیت های احساسی نمود پیدا می کند.

بخش دوم – علل کمرویی:

شخصی که دچار خجالت یا کمرویی است، یا خودش برای خودش ارزش قائل نیست یا تصور می کند که دیگران برای او ارزشی قائل نیستند و بر این اساس افراد کمرو دچار این تصورات اشتباه می شوند: تحقیر بی دلیل خود ، پخمگی خیالی ، ترس از مورد تمسخر دیگران بودن ، عدم اعتماد ناشی از شکست و نقطه ضعفی که در اهمیت آن مبالغه می شود.

در ادامه این بخش نویسنده – ریموند دوسن لوران – تفاوت میان تواضع با کمرویی را بیان می کند.

بخش سوم – عواقب کمرویی:

پس از آنکه در بخش گذشته با علل کمرویی آشنا شدیم، در این بخش به عواقب شوم آن در روابط خانوادگی، در زمینه کار و شغل و حتی در وجدان خودمان؛ پی می بریم

بخش چهارم – معالجات روانی:

تمام بخش های کتاب شامل تمرین می باشد اما این بخش کاربردی ترین قسمت کتاب می باشد که شامل تمرین های مختلف تلقینی و عملی برای هر کدام از علل کمرویی می باشد.

بخش پنجم – معالجات جسمانی:

در این بخش نویسنده – ریموند دوسن لوران – به این مهم اشاره می کند که درست است که کمرویی نوعی بیماری روانی است و درمان آن با معالجات اخلاقی و روحی امکان پذیر است اما درمان جسمانی خاص تاثیر واقعی بر آن دارد هرچند که غیر مستقیم باشد.

در ادامه این بخش ریموند به این اصل مهم اشاره می کند که فردی که دچار خجالت و کمرویی است، اصول بهداشتی را که متناسب افراد عصبی است باید رعایت کند که شامل تغذیه مقوی، آب و خواب می باشد و از طرفی هم به نقش مهم تمرینات تنفسی در بهداشت اشاره می کند و در پایان به شیوه نگاه مخصوصا به آموزش شیوه صحیح نگاه مطمئن می پردازد.

بخش ششم – مبارزه برای پیروزی:

پس از آنکه دشمن خود را در کمرویی شناختیم و با راه های مبارزه با او آشنا شدیم، زمان آن رسیده که خود را برای مبارزه ای که می توانیم در آن پیروز باشیم آماده می شویم. کافیست حس رزم جویی را دائما در خودمان تقویت کنیم و در این راه ثابت قدم باشیم و پشتکار داشته باشیم.

 

کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت|معرفی کتاب

 

فصل‌ سوم کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت

 

در فصل سوم و آخر کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت نویسنده به مقوله دقت و مقابل آن حواس پرتی می پرداز و در ادامه ما را با عواقب شوم حواس پرتی ، ضرورت و امکانات افزایش تمرکز فکری، استعداد مشاهده و در پایان تربیت متدیک دقت در ۶ بخش آشنا می سازد:

بخش اول – حواس پرتی:

در این بخش نویسنده – ریموند دوسن لوران – حواس پرتی را معرفی می کند که بعضب افراد نمی توانند درباره چیزی که استعداد و تربیت شان برای آن کار بخصوص ساخته شده، موفقیتی بدست آورند و این افراد قربانی نوعی ضعف و نارسایی هستند بنام حواس پرتی!

این حواس پرتی به کیفیت کار لطمه می زند و مغز را نیز خسته می کند و حتی باعث بی میلی و نفرت از کار می شود.

بخش دوم – محاسن تمرکز دقت:

در این بخش ریموند به شرح محاسن تمرکز دقت که نقطه مقابل حواس پرتی است می پردازد که شامل: سهولت در انجام کار، تقویت و بهبود حافظه، کسب تجربه، حل مسائل مشکل، در امان بودن از ناراحتی ها؛ می باشد

بخش سوم – چند تمرین برای تمرکز دقت:

همانطور که از نام این بخش پیداست، در این بخش تمرین های مفیدی برای افزایش تمرکز دقت معرفی شده است که بسیار مفید می باشد.

بخش چهارم – ضرورت استراحت:

ریموند می گوید: کسی که می خواهد قدرت ذهنی خود را حفظ کند و افزایش دهد باید راه استراحت فکری را بلد باشد. و در ادامه به معرفی چند نمونه سرگرمی ساده برای استراحت می پردازد.

بخش پنجم – استعداد مشاهده:

در این بخش نویسنده – ریموند دوسن لوران – به ضرورت استعداد مشاهده اینگونه اشاره می کند که هر کس می خواهد به سطحی بالاتر از متوسط برسد باید دارای استعداد مشاهده باشد و استعداد مشاهده شامل دقتی است که نه تنها در اشتغالات حرفه ای اعمال می شود بلکه در تمام موقعیت های زندگی بسط یافته است.

در ادامه ریمود چند تمرین ساده را بیان می کند تا این استعداد بیش از پیش در ما تقویت گردد.

بخش ششم – تربیت منظّم و مرتّب دقت:

در آخرین فصل کتاب، ریموند به این مهم می پردازد که صرفاً شناخت روش هایی که می توان ظرفیت دقت خود را بالا برد کفایت نمی کند و حتما باید آنها را در عمل بکار برد و به صورت مرتب و منظم از آنها باید استفاده نمود. و برای محقق نمودن این قضیه چند راهکار را ارائه نموده است: استفاده از ساعات پوچ، دقت کافی در مواقع انجام کار، استفاده صحیح از اوقات فراغت و..

امیدوارم که از معرفی کتاب چاره کمرویی، قدرت اراده / دقت لذت برده باشید

کامران گنجی
کامران گنجی

من کامران گنجی هستم ، مربی و مدرس دوره‌های افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر خجالت و کمرویی و در این وبسایت قصد دارم جدید‌ترین و به روز ترین مباحث آموزش مهارت‌های افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر خجالت و کمرویی را با شما به اشتراک بگذارم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :