نحوه بیان کلمات در گفتگو با افراد

نحوه بیان کلمات در گفتگو با افراد

نحوه بیان کلمات در گفتگو با افراد

یکی از نشانه هایی که فرد کمرو و خجالتی در گفتگو از خود بروز می دهد، تاثیرگذاری روی صدایش است. معمولاً افرادی که کمرو و خجالتی هستند، در مواقعی که نمی توانند با دیگران (خصوصاً افراد غریبه) ارتباط برقرار کنند، این نشانه ها را در صدایشان از خود بروز می دهند:

  • به سرعت زیاد و یا به آهستگی حرف می زنند

  • کلمات را به صورت نا مفهوم و در هم ادا می کنند

  • صدایشان بی حال و به صورت یکنواخت است

  • صدایشان آنچنان ضعیف است، گویی از ته چاه بیرون می آید.

خیلی مهم است که زمانی که با افراد صحبت می کنیم، به صورت کاملاً قاطع، راسخ  و محکم اما به صورت شمرده کلمات را ادا کنیم. صدای یکنواخت و بی حال خیلی زود مخاطب را خسته می کند.

منظور از صحبت کردن قاطعانه این است که پیام مان را به شیوه ای مثبت، صریح و با اعتماد به نفس اما کاملاً محترمانه به مخاطب منتقل کنیم. در این صورت است که مخاطب احساس می کند که به او احترام گذاشته ایم.

[box type=”note” radius=”10″]صدای انسان مثل یک آلت موسیقی است که به دقت تنظیم شده و قادر است صداهای زیبا، متفاوت و نامحدودی تولید کند. برخی از افراد روشن و واضح صحبت می کنند و برخی نیز زیر لب و گرفته. در گفتگوهای روزمره صدای ما فوق العاده برای ارتباط با دیگران اهمیت دارد.[/box]

برای انتقال پیام به صورت قاطعانه، می توانیم از صدایمان به عنوان قدرتمندترین وسیله استفاده کنیم. در ادامه به برخی از ابزارهای صحبت کردن قاطعانه می پردازیم.

[box type=”error” radius=”10″]

اقدامک

بهترین تمرین برای ارتقای مهارتهای صوتی ضبط صدای خودمان است. هر چندبار که ممکن است، این کار را انجام دهید. این کار را در مکالمات تلفنی، صحبت با دوستان، اعضای خانواده و هر گفتگویی که با دیگران دارید، انجام دهید. زیرا مهمترین روش برای ارتقای مهارت های صوتی دریافت باز خورد از صدای خودمان است.[/box]

[divide icon=”circle” color=”#1e73be”]

صدای رسا:

باید سعی کنیم صدای مان بلند و واضح باشد خصوصاً اگر در موقعیتی قرار گیریم که لازم باشد در جمع صحبت کنیم و در این حال اگر نتوانیم صدای مان را به صورت واضح و رسا به گوش مخاطبان برسانیم، آنها مشغول حرف زدن با یکدیگر می شوند و یا سرگرم گوشی خود می شوند و معمولاً این زحمت را به خود نمی دهند که از شما بخواهند که بلندتر صحبت کنیم. از طرفی این پیغام مخفی را نیز به مخاطبان ارسال می کنیم که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستیم.

بنابراین لازم است که ما بتوانیم حجم صدای خود را ارتقاء دهیم و در موقعیت های مختلف آن را تنظیم کنیم به طوری که زمانی که لازم است برای جمعی صحبت کنیم حجم صدای مان افزایش دهیم و بلندتر صحبت کنیم و در گفتگوهای دو نفره نیز به صورت عادی صحبت کنیم.

البته بالا و پائین بردن صدا صرفاً برای در جمع و یا گفتگوهای چند نفره نیست، بلکه در جایی که ما می خواهیم نکته مهمی را به مخاطب مان گوشزد کنیم می توانیم بر بلندی صدای مان بیافزاییم تا اهمیت آن را نشان دهیم یا گاهی برای بیان مطلب جدی لازم است که صدایمان را به صورت نجوا گونه کاهش دهیم مثل اینکه رازی را با مخاطب در میان می گذاریم. این بالا و پایین آوردن صدا یا اصطلاحاً تغییر در حالت طبیعی صدا ، موجب افزایش توجه مخاطب  و گوش دادن آنها به سخنان می شود.

نکته لازم و ضروری در این قسمت این است که حواس مان به بلندی بیش از حد صدا نیز باشد چرا که وقتی کسی با صدای خیلی بلند صحبت می کند، خشن، وحشتناک و زورگو به نظر می رسد. از طرفی هم مخاطب ما می اندیشد که ما قادر به کنترل خود نیستیم.

[divide icon=”circle” color=”#1e73be”]

وضوح گفتار و شمرده حرف زدن:

بعد از اینکه صدای ما برای مخاطب مان رسا بود، لازم است قابل فهم نیز باشد. ممکن است که مخاطبان صدای ما را به راحتی بشنوند اما نتوانند سخنان ما را درک کنند، در نتیجه پیام ما منتقل نمی شود.

برای اینکه دیگران به راحتی بتوانند مطالب ما را به وضوح دریافت کنند لازم است که در تلفظ حروف دقت داشته باشیم و این کار مستلزم این است که از دندان ها، لب ها و زبان به خوبی استفاده کنیم.

[box type=”error” radius=”10″]

اقدامک:

یکی از بهترین تمرین ها برای شمرده صحبت کردن و بالا و پایین بردن صدا،  تمرین خودکار است. جالب است این را یادآوری کنم که اکثر مجریان تلویزیون، رادیو و سخنرانان بصورت روزانه از این تمرین استفاده می کنند.

انتهای خودکار را بین دو دندان جلویی خود قرار می دهیم و شروع به صحبت کردن می کنیم. به همین سادگی..

این تمرین زمانی اثرش را بیشتر می گذارد که روزی ۳ بار و حداقل ۳ دقیقه انجامش دهیم.

با این تمرین ما به لب های خود آموزش می دهیم که قوی تر شوند و کمی بیشتر باز و بسته شوند. بنابراین کلمات را شمرده تر و به صورت واضح تر ادا می کنیم.

[/box]

درصد خوانش متن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت و ورود
شماره موبایل خود را وارد نمایید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد