اصلاح مسیر و مدار در مدیریت زمان و افزایش عملکرد
در ادامه مقالات قبلی با عنوان مدیریت زمان و افزایش عملکرد به روش ناسا ایکس ۴۳ ، قصد دارم به این موضوع بپردازم که اگر مسیر مدیریت زمان و افزایش عملکرد را به اشتباه می رفتیم، چگونه به اصلاح مسیر و مدار در مدیریت زمان و افزایش عملکرد بپردازیم.
[divide icon=”circle” margin_top=”30″ margin_bottom=”30″ width=”medium”]از کجا بفهمیم که در مسیر هستیم و از مدار خارج نشده ایم؟
شاید برایتان جالب باشد که خلبانها در آسمان چگونه مسیر حرکت را تشخیص میدهند و چگونه تشخیص میدهند که با انتخاب کدام مسیر میتوانند به مقصد برسند.
همانطور که میدانید، بالاخره روی زمین با وجود علایم و تابلوها و افراد مختلفی که مسیر را مثل کف دستشان میشناسند، بازهم ممکن است که مسیر را اشتباه برویم، اما در آسمان چطور؟
در آسمان که تابلو راهنمایی وجود ندارد یا بر فراز ابرها کسی نیست که مسیر را به ما نشان دهد؛ پس خلبانان چگونه مسیر را حتی در تاریکی شب شناسایی میکند و در آن مسیر حرکت میکند؟
قبل از پرواز، خلبان نقشه پرواز را که شامل مسیر، ارتفاع و سرعت هواپیماست به واحد کنترل ترافیک میدهد، در مقابل واحد کنترل ترافیک هوایی هم به هر هواپیما یک مسیر نامرئی برای پرواز اختصاص میدهد تا هواپیماها با هم برخوردی نداشته باشند. در واقع هواپیماها برای ایمنی باید حداقل ۱۶ کیلومتر از پهلوها، ۳۰۰ متر از بالا و پایین و به مدت ۱۰ دقیقه پرواز از جلو و عقب با هم فاصله داشته باشند تا خیالشان از بابت عدم برخورد راحت باشد. از طرف دیگر بیشتر هواپیماها در دماغه خود یک رادار دارند که وظیفه ان اعلام شرایط بد جوی یا وجود هواپیما و اشیاء دیگر در جلوی هواپیماست. (این قسمت از سایت دیده بان برداشته شده است)
منطقه ای که در کودکی در آن زندگی می کردم، همجوار کوهها بود و یکی از بهترین تفریحات کودکی من، کوهنوردی با دوستان بود. زمانی که به کوه میرفتیم، یکی از بازیهای ما فریاد زدن در مقابل کوه بود و متقابلاً منتظر شنیدن بازخورد صدایمان با کوه و انعکاس آن بودیم. هرچه که میگفتیم، کوه آن را انعکاس میداد و همان کلمات را تکرار میکرد.
سیستم رادار در هواپیما نیز به همین صورت عمل می کند. رادار امواجی را به اطراف ارسال میکند و زمانی که این امواج با چیزی مثل هواپیماهای دیگر یا ابرها برخورد می کند، آن را بازتاب میدهد و سیستم گیرنده هواپیما آن را در صفحه نمایش خلبان نشان میدهد.
البته فرود و صعود هواپیما روی باند فرودگاه توسط واحد کنترل ترافیک هوایی که در برج مراقبت است، صورت میگیرد.
این مقدمه را برای این عرض کردم که بگویم رادار در صنعت هواپیمایی چقدر اهمیت دارد.
اما رادار ما در زندگی چیست؟
از کجا بفهمیم که در مسیر هستیم؟
آیا رادار در مدیریت زمان و افزایش عملکرد ما تاثیری دارد؟
در سلسله مقالات قبلی با عنوان مدیریت زمان و افزایش عملکرد به روش ناسا ایکس ۴۳ در مورد اهمیت برنامه ریزی و انجام کار درست در زمان درست صحبت کردیم.
[box type=”custom” color=”#eb6f00″ bg=”#ffffff” radius=”10″ border=”#000000″]
هنوز مقالات مدیریت زمان و افزایش عملکرد به روش ناسا ایکس ۴۳ را مطالعه نکرده اید؟
پیشنهاد می کنم همین الآن روی یکی از گزینه های زیر کلیک نمائید.
مدیریت زمان و افزایش عملکرد به روش ناسا ایکس ۴۳ – قسمت اول
مدیریت زمان و افزایش عملکرد به روش ناسا ایکس ۴۳ – قسمت دوم
ارتباط با برج مراقبت در مدیریت زمان و افزایش عملکرد
[/box]
در اهیمت نقش برنامه ریزی روزانه، فقط جملهای از برایان تریسی (نویسنده مطرح درحوزه مدیریت زمان و افزایش عملکرد) را نقل می کنم:
برنامه ریزی روزانه نقش همان رادار ها را در زندگی ما دارد و زمانی که صبح بر اساس فرمول های مختلف برنامه ریزی مثل: قانون ۲۰/۸۰ و قانون ۵ – ۳ – ۱ به برنامه ریزی روزانه، ماهانه و سالانه می پردازیم، اگر تا شب یا تا انتهای ماه یا تا انتهای فصل (بستگی به نوع برنامه ریزی) توانستیم تیک انجام دادن آنها را بزنیم، مشخص است که در مسیر اهدافمان پیشروی میکنیم و الّا مسئلهای بر سر راهمان وجود دارد که آنرا میبایست حل نمائیم.
[divide icon=”circle” margin_top=”30″ margin_bottom=”30″ width=”medium”]دیکته نانوشته غلط ندارد!
این را بپذیریم که اگر در ابتدای مسیر هستیم، اشتباه کردن امری عادی است و این دیکته نانوشته است که غلط ندارد! پس با پذیرش این موضوع، مدتی را باید آزمون و خطا کنیم تا در مسیر اهدافمان حرکت کنیم.
اما این نکته را باید به یاد داشته باشیم که:
تا درس نهفته در یک اشتباه را نیاموزیم، آن اشتباه مجدداً تکرار خواهد شد!
[/box] [divide icon=”circle” margin_top=”30″ margin_bottom=”30″ width=”medium”]بهبود مستمر به روش کایزن
در ژاپن واژه ای به نام کایزِن وجود دارد که متشکل از دو کلمه Kai و Zen میباشد که به معنای اصطلاحی بهبود مستمر و تدریجی است.
در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمانها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهرهوری را در سازمانها به ارمغان خواهد آورد.
ما اگر بخواهیم اصل کایزن را همانطور که ژاپنیها در سازمانهایشان بهرهگیری میکنند، در زندگی روزانه و در مدیریت زمان و افزایش عملکرد استفاده کنیم، میتوانیم به این صورت عمل کنیم که هر روز سعی کنیم یک قدم کوچک برای بهتر شدنمان برداریم یا سعی کنیم که دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن، چه برای خود و چه برای دیگران کنیم.
اگر در هرروز یکدهم درصد بر توانمندیهای خود بیافزایید، میتوانید بهرهوری، عملکرد و بازده خود را در هفته نیم درصد بهتر کنید. و اگر به این تلاش خود ادامه دهید، در هر چهار هفته میتوانید ۲ درصد پیشرفت کنید. با رعایت این فرمول، در سال ۲۶ درصد پیشرفت میکنید.
کار کوچک را برای خودمان نباید بزرگ کنیم که انجامش ندهیم و از طرفی آنقدر سهل و ساده به آن نگاه نکنیم که باز هم انجامش ندهیم!
در همین رابطه جیم ران جمله زیبایی دارد که می گوید:
بطور مثال میتوان:
روزانه یک لبخند کوتاه به همسایه یا همکار یا افراد دور و برمان بزنیم
روزانه ۱۰ صفحه مطالعه کنیم
روزانه با دو نفر جدید آشنا شویم
روزانه ۱۰ درصد درآمدمان را پسانداز کنیم
و…
ادامه در مقاله بعدی…
1 دیدگاه در “اصلاح مسیر و مدار در مدیریت زمان و افزایش عملکرد”
سلام
باتشکر از شما که مطالب خوبتان را به رایگان در اختیار مخاطبان قرار میدهید.
و ممنون از مثال خوب رادار و هواپیما